Melissa in Thailand en Cambodja!

Hilltribe project Week 2!

Lieve allemaal,

Hier dan eindelijk mijn blog van vorige week, mijn 2e week bij de bergstam in noorden van Thailand, geniet van mijn nieuwe verhaal;)!!

Maandag 17 november was het zover, het begin van mijn 2e week bij de bergstam in akha village. Rond 7:30 checkte ik uit in mijn hotel en ben ik richting busstation gelopen waar ik door Tho (de projectcoördinator van hilltribe project) zou worden opgehaald samen met de rest van de groep. Aangekomen op busstation zag ik tho al staan en liep naar hem toe, hij was al bang dat ik niet meer kwam:p dat terwijl het nog geen 8uur was, de originele ophaal tijd;) Hij liep met me naar een ander meisje wat er al zat en dit is ook meteen de groep van de week zei die, ik samen met een duits meisje. Gezellig met zijn tweetjes dus. Omdat we al compleet waren konden we meteen gaan. Voor mij zou deze dag beetje herhaling zijn van de week ervoor omdat het nu eenmaal kennismakingsdag is voor de nieuwe mensen;) daar gingen we weer op weg naar akha village voor mijn 2e week. Vanaf chengrai is het nog steeds ongeveer 1,5uur rijden. Na ongeveer een uur rijden stopte we weer op de ongelofelijke plek in de bergen met uitzicht op een prachtig meer waar we gingen ontbijten. Na voldaan te zijn reden we verder, moesten nog ongeveer half uurtje rijden meer de bergen in. Na nog 1 kleine stop op een super mooi uitzicht punt voor een groepsfoto (van twee personen:p) reden we door naar akha village. In het dorp aangekomen werden we begroet door happy man, super vrolijk zoals altijd! Aangezien ik het kamp van vrijwilligers al kende mocht ik Miriam (het duitse meisje) een korte rondleiding op het kamp geven

waar ze alles kan vinden, daarna onze tassen en koffer uit de wagen gehaald en liet ik haar onze hut (Accomodatie) zien waar we de week samen zouden slapen. Toen hadden we even paar uurtjes de tijd om powernap te doen en je spullen neer te zetten, klamboe op te hangen etc.(Ik kon meteen gaan slapen aangezien mijn spullen er nog stonden van de week ervoor;)) 14:30 uur was het verzamelen bij de eetruimte. Daar kregen we lekker wat fruit te eten en daarna ging Tho met ons het akha dorp in om een rondleiding te geven. (Aangezien ik de rondleiding al gehad had mocht ik ook in kamp blijven, maar ben voor de gezelligheid meegegaan omdat we maar met zijn tweetjes zijn).Nadat we rond 17:00uur terug waren op het kamp hadden we even wat vrije tijd en gingen we rond 18:30 dineren. Na het eten hadden we een overleg over wat we deze week wilde doen, na aantal suggesties van beide kanten hadden we zo een schema voor de hele week. Aangezien we maar met zijn tweetjes waren helpen we omstebeurt met koken en doen we omstebeurt de afwas en de wc's hielden we beide gewoon bij. Nadat alles genoteerd stond en we nog even gezellig gekletst hadden met zijn drieën was het tijd om lekker vroeg naar bed te gaan zodat we de volgende dag al onze krachten konden gebruiken om aan het werk te gaan;) dinsdagochtend begon Miriam met helpen koken dus kon ik nog iets langer blijven liggen. Rond 8 uur gingen we ontbijten ( heerlijk chocolade pannenkoeken en veel fruit). Nadat ik de afwas had gedaan en

we onze spullen hadden gepakt vertrokken we rond 9 uur naar een rivier op zo'n half uur rijden van het kamp. Hier gingen we heen om natuurlijke stenen te zoeken die we kunnen gebruiken voor het muurtje van de gootsteen bij de toiletten in het kamp. In een treintje staande met zijn drieën verzamelden we de stenen. Tho zocht ze en gooide ze door naar miriam en die weer naar mij en ik gooide ze achterin de truck. Na ongeveer half uurtje hadden we genoeg stenen om aan het werk te kunnen die dag. Weer aangekomen in het kamp laden we de stenen uit en verzamelen we de materialen die nodig zijn om cement te maken. Na geleerd hebben cement te maken, was het nu tijd om met dat cement en de stenen een prachtig muurtje te bouwen bij de gootstenen van zowel heren als damestoilet. Ik begon heel voortvarend en goed aan mijn muurtje maar op gegeven moment bleek het toch niet zo goed in elkaar te zitten en viel mijn muurtje half uit elkaar, ik baalde hier stevig van aangezien het meerdere keren gebeurde en Tho het weer repareerde. Het blijkt maar weer dat je niet overal goed in kunt zijn:p ieder zijn vak;) rond 13uur hielden we even korte break voor lunch en voor powernap. Rond 14:30 begonnen we weer voor nog twee uurtjes werken aan je muurtje en dan maar zien hoever je komt. Nadat ie nog keer uit elkaar viel en ik het even niet meer zag zitten, ben ik heel voorzichtig te werk gegaan nadat Tho hem weer gefixt had. Aan het einde van de werkdag was ik toch blij en tevreden met hoever ik was

gekomen, het was niet af maar het stond nog,dat vond ik op dat moment even belangrijker! Het was nu tijd voor een koude douche om alle cement en viezigheid eraf te halen, daarna rond 17:30 gingen we naar de lokale avondmarkt die alleen op dinsdagavond is en waar we vorige week ook waren. Na een kort rondje over de kleine markt waar niet zoveel was gingen we naar kraampje van vorige week waar we shotje happy water kregen en heerlijke insecten om te eten, dit was dit keer niet alleen worm, maar ook iets zwarts:p weet niet wat het was maar ook super lekker. Na aantal shotjes en insecten gingen we weer terug naar het kamp. Na kwartiertje ongeveer gingen we dineren en daarna hadden we een gezellig avondje met Tho,Miriam, happyman en ik. Met zijn vieren hebben we met shotjes klein flesje happy water opgedronken en nog wat heerlijke insecten gegeten. Na genoeg gedronken te hebben was het tijd om te gaan slapen;) Woensdagmorgen was het mijn beurt te helpen met ontbijt klaarmaken /koken. We gingen pannenkoeken bakken met beetje wortel erin. Ik moet zeggen voor eerste keer dat ik zelf pannenkoeken heb gebakken vond ik ze echt goed gelukt:p! Na het ontbijt moesten we onze spullen verzamelen en werden we om 9 uur opgehaald door marlie, dat is een vrouw uit het akhadorp waarmee we die dag mee gingen en bleven bij haar thuis overnachten, een homestay om te zien wat een familie of gezin op een dag doet in het dorp. Om 9 uur vertrokken we met zijn drieën naar het huis van marlie om onze Spullen

daar neer te zetten. Daarna verzamelden ze allerlei spullen zoals manden, een mes, drinkwater etc., want we gingen met der mee naar de rijstvelden in de bergen, dat is wat de vrouwen uit het dorp vaak doen. Nadat we alles hadden gingen we op pad door de bergen, langs de grote weg lopend op naar de rijstvelden. Het was ongeveer half uurtje lopen dus dat viel nog mee voor ons, maar moet je voorstellen dat die vrouwen het meerdere keren op een dag lopen en dan met lege mand heen en volle terug. Ze dragen die mand met een band om het hoofd en die mand hangt er dan aan op je rug. Toen we op de velden waren verzamelden ze een soort van planten/kruiden en die gingen in de manden, dus 3 mandjes vol en die moesten mee terug naar het huis. Heb eerst geprobeerd de mand op traditionele wijze te dragen maar dat lukte me helaas niet dus droeg ik hem als een schoudertas:p Na weer half uurtje gelopen te hebben door de bergen kwamen we weer bij haar thuis aan, daar legde ze alle planten/kruiden gespreid neer, denk om uit te drogen of iets, kon het niet echt vragen aangezien ze alleen maar akha taal sprak. Die communicatie was daardoor wel eens lastig. Maar heb echt respect voor de vrouwen daar hoe zwaar ze moeten tillen en alles lopend en zelfs de oudere vrouwen moeten het doen en nooit klagen ze. Bijzondere mensen. Na tijdje gezeten te hebben en beetje bijgekomen te zijn kregen we lunch, noodlesoep die best pittig was maar wel lekker, daarna kregen we nog wat papaya.

De rest van de dag hebben we vrij weinig gedaan, behalve smiddags mochten we allebei de traditionele akha kleding aandoen en foto's maken, dit was super leuke ervaring. Verder hebben we nog van speciale zaden een eigen ketting en armband gemaakt. Super leuk geworden. Even later kwam de man van de vrouw thuis samen met hun kleinkind en vanaf toen waren alle ogen gericht op het kind, echt grappig om te zien. Moet ook wel zeggen dat het een schattig kindje is wat net kan lopen en dat dan ook veel wil doen met vallen en opstaan. Rond 18uur gingen we eten met zijn allen rond klein rond tafeltje op klein krukje. Was super lekker eten maar ze blijven maar bij je opscheppen van alles totdat je nee zegt, wat ik ook echt wel deed aangezien ik echt niet meer kon op gegeven moment. Daarna werden onze bedjes klaargelegd (soort van tuinkussens waar we op lagen) met kussentje en dekentje. Na nog even gespeeld te hebben met het kindje zijn we al echt vroeg rond 20uur gaan slapen, maar niet veel later gingen de vrouw en man en het kind ook slapen. In akha dorp slaapt iedereen ook heel vroeg, maar staat iedereen ook rond 5:30 weer op. We werden 1 keer in de nacht wakker omdat het kind heel hard aan het huilen was, verder wel redelijk goed geslapen. Rond 7:30 gingen we ontbijten, was weer enorm veel eten en ze bleven maar weer opscheppen totdat je nee zei.(het went al aardig om s ochtends rijst etc. te eten) na het ontbijt was het tijd om spullen te verzamelen en afscheid te nemen van man en het k

ind. Marlie bracht ons weer terug naar het kamp, waar in eerste instantie niemand te bekennen was. Uiteindelijk had Marlie Tho gevonden en die vroeg meteen hoe we het hadden gehad. Het was een super leuke ervaring om keer meegemaakt te hebben en om te zien hoe ze leven, met heel weinig spullen en meubelen, respect! Vandaag donderdag gaan we naar het Akha woman centre, daar wonen ongeveer 7 studenten nog die om een reden niet thuis kunnen wonen en leren daar voor zichzelf te zorgen, koken,afwassen,strijke, echt alles doen ze zelf en zijn van verschillende leeftijden, sommige 14, maar ook 17 of 18. Zodra ze klaar zijn met school gaan ze daar weg. We vertrokken met de truc en wat gereedschappen rond 9:30 naar het centre wat op de weg naar chiang rai ligt, ongeveer 30min. Van akha dorp. Daar aangekomen werden we verwelkomt door de mama van het centrum. We legde onze spullen weg, want we bleven hier ook overnachten samen met de studenten die nu nog op school waren. Na wat watermeloen gegeten te hebben was het tijd om aan het werk te gaan, we kwamen namelijk om soort van hutje te bouwen waar ze in kunnen zitten of relaxen en voor vergaderingen etc. Dit gingen we in 1 dag doen, had nooit gedacht dat het echt ging lukken:p We gingen eraan beginnen, we kregen eerst een hoed op tegen de zon en werkhandschoentjes aan. Toen konden we echt van start gaan, we begonnen met het graven van 6 kuilen van 0,5m diep, daarna gingen de eerste palen in de grond, alleen kwamen we er toen achter da

t de kuilen tever uit elkaar waren dus moest er 1 nieuwe kuil gegraven worden helaas. Op gegeven moment kwamen de studenten terug en gingen zich even omkleden (aangezien ze voor school uniform dragen) en kwamen helpen. Even later kwam ook kan, de projectleidster die er de eerste week ook steeds bij was en de eigenaresse van het woman centre. We kregen tussendoor een lekker fris drankje wat van een bloem gemaakt was. Was echt lekker!! Rond 12uur was de lunch voor ons klaar en gingen we pauzeren, de studenten daarentegen namen ons werk even over en begonnen nog een nieuwe kuil te graven aangezien er nog 1 niet goed was:p na de lunch hadden we nog wat relax tijd en daarna gingen we samen hard aan het werk met de studenten en Tho en Kan en nog wat lokale mensen om het hutje af te krijgen. Bamboe zagen, spijkers timmeren etc. etc. Maar rond 17uur was het dan toch een feit, we hadden in 1 dag een hutje gebouwd met een vloer en een dak, echt top. Super om mee te maken en eraan meegewerkt te hebben vooral! Het was tijd voor een groepsfoto met zijn allen in het gebouwde hutje! De studenten en de eigenaresse waren ons echt dankbaar dat we ze geholpen hebben. Ze waarderen het echt allemaal, super lieve mensen. Na het harde werken was het tijd voor een douche en weer lekker fris en fruitig te zijn;) daarna was het ontspan tijd en de studenten begonnen met klaarmaken van het eten, vis en vlees op de bbq en fruit en groente snijden etc. etc. Ondertussen hebben wij ook nog even korte kookles

gehad van Tho en hebben onze eigen noodles gemaakt en opgegeten, daarna mochten we mee kijken hoe groene curry werd gemaakt, super interessant maar wek spicy:p toen alle eten op tafel stond was het tijd voor diner. Het was zoveel dat ik niet wist waar te beginnen, uiteindelijk zat ik vol maar voldaan op mijn plek, had nog wel klein gaatje voor een ijsje die we van de studenten kregen. Na het eten zijn miriam en ik naar de ruimte gegaan waar we zouden slapen, onze bedjes lagen al klaar, twee matjes met kussentje erop;) we hebben nog beetje geinternet aangezien er wifi was en daarna ben ik lekker bedje in gegaan. Ik sliep redelijk goed totdat ik rond 1uur s nachts helemaal misselijk wakker werd en vanaf dat moment heb ik geen oog meer dichtgedaan. Ik had het koud, dan weer warm, was kotsmisselijk, had buikpijn, kon niet liggen en niet zitten, voelde me echt rot totdat alles eruit kwam en ik me iets beter voelde en nog ff uurtje heb kunnen slapen aangezien we om 6:30 klaar moesten staan bij de poort om eten te geven aan een monnik die voorbij kwam, leuk om keer mee te maken. Daarna had ik Tho vertelt hoe ik me voelde en gaf me er iets tegen.. ik had het op dat moment echt koud en was weer misselijk en had erge buikpijn, geen fijn gevoel. Na het ontbijt was het tijd om afscheid te nemen, de eigenaresse bedankte ons nogmaals en was echt blij! Onderweg naar het kamp stopte we nog even bij een winkel waar Tho iets kocht voor mijn maag wat ik in moest nemen.

Na aangekomen te zijn op het kamp leek het Tho en mijzelf een goed idee dat ik even paar uurtjes zou gaan slapen om bij te komen en dat hij en miriam alleen naar de lokale school in het dorp gaan om les te geven. Dus toen zij weggingen ben ik mijn bedje ingedoken en heb paar uurtjes kunnen slapen gelukkig. Rond lunchtijd kwamen ze weer terug en hebben we met zijn drieën geluncht, op dat moment voelde ik me wel ietsjes beter. Na de lunch was het tijd voor powernap:p ik vond niet erg want was zo moe dat ik zo weer in slaap viel;) s middags gingen we naar de markt om ingrediënten te kopen voor het culture exchange programme dat s avonds weer was. (Aangezien ik vorige week al gedaan had hoefde ik het niet weer te doen) ik heb miriam geholpen met inkopen doen en koken. Terug op het kamp hebben we nog even wat gedronken en zijn toen begonnen met koken. Miriam maakte aardappelpuree/gebakken aardappeltjes en wortelsalade, ik heb haar hierbij geholpen. Aangezien niet alles even vlekkeloos ging waren we iets later klaar dan de bedoeling was. Ik had me ondertussen ook nog even snel omgekleed. Rond 19uur begonnen we met de afscheidsceremonie, hetzelfde als vorige week maar nu moest ik als eerste aangezien ik de oudste van de twee ben. Het enige verschil met vorige week is dat ik nu wel een ei krijg omdat ik het dorp voor lange tijd verlaat. Daarna moesten we ons voorstellen en vertellen wat we gekookt hadden en daarna gingen we gezellig met z'n allen eten, 6 locale akha mensen uit het dorp,

happy man, tho, miriam en ik. Met zijn allen rond de kleine tafel, op traditionele akha wijze met akha eten en miriams eten. Ze vonden het erg lekker. Na het eten was het weer tijd om samen met de akha mensen hun traditionele dansen te dansen en daarna was het de buurt aan ons. Ik begon met liedje te zingen maar was spontaan de tekst kwijt na 30sec waarop ik dacht dit was het:p gelukkig was optreden van vorige week wel beter gelukt en werd het nu niet opgenomen, daarna deed miriam een dansje op een duits liedje en af en toe had ze mijn hulp nodig en dat was geen probleem;) na de optredens konden we weer op de foto met de lokale mensen, super leuk. Daarna was het tijd om afscheid te nemen van ze aangezien ze weer naar huis gingen, we werden zelfs omhelst door de mensen waar we homestay hadden gehad, super leuk en lief:) Toen hun weg waren waren we nog met 4 over. Tho, happy man, miriam en ik. Samen hebben we er nog leuke laatste avond van gemaakt met wat happy water en wat nootjes en zijn daarna naar de kamer gegaan om onze tassen in te pakken aangezien we de volgende dag het dorp zouden verlaten. Zaterdagnacht ging het helaas weer mis met me, schrok weer wakker met zelfde gevoel als de nacht ervoor en gebeurde ook weer precies hetzelfde. Zaterdagochtend ben ik naar Tho gegaan om te vertellen dat het toch nog niet zo goed ging en wat ik beste kon doen. Hij zei het beste is uitkijken met eten, geen vlees en spicy dingen en vooral zachte dingen.

Om 8 uur was tijd voor ontbijt, we kregen keer cruesli met sojamelk en veel vers fruit. Was echt lekker. Daarna was het tijd om de bagage te pakken en in de truck neer te leggen. Om 8:30 zouden we vertrekken, maar Tho was nog niet klaar dus vertrokken heel iets later. Na afscheid genomen te hebben van akha mama van het kamp en happy man vertrokken we uit het dorp. Net buiten het dorp stonden we stil en moesten we ons ei opeten voor goed geluk en positieve energie die je meeneemt ofzo iets:p daar wachten we ook omdat ik samen met 3 andere akha vrouwen naar een tempel in chiang rai ging. Aangezien ik vorige week al the blackhouse en white temple heb gezien hoef ik die niet nog eens te zien. Dus ging tho samen met miriam die twee plekken bezichtigen en ging ik geheel in het wit naar een ceremonie die 2 keer per jaar plaats vind. Op die dag is alles gratis, is allerlei eten, je mag alles pakken en meenemen en op gegeven moment was er soort lezing waar je naar moest luisteren door een monnik, in het thais dus begreep er niet veel van:p gelukkig legde kan mijn projectleidster nog wel wat dingen uit in het engels en na die lezing was het weer eten. Gelukkig waren ze allemaal heel begaan met mij en mijn maagproblemen dat ze zeiden dat kun je wel nemen en dat beter niet, dat was wel super lief en Tho had me een thermosfles met thaise thee met zout gegeven die ik rustig op moest drinken gedurende de dag. Dus er werd goed voor me gezorgd. Het was interessant om zoiets te kunnen meemaken,

het lijkt net een eetfestijn met iedereen in het wit :p nee maar was heel bijzonder om mee te maken, had het niet willen missen. Mensen kijken je wel snel aan aangezien ik de enige blanke was daar, maar heel respectvol en begroeten je altijd. 1 oudere vrouw zei I love you, super grappig, enigste woorden die ze kende in het engels;) om ongeveer 15uur, 15:30 was het afgelopen en moesten we wachten tot we weer opgehaald werden door tho en miriam. Na 15min wachten ongeveer kwamen ze en reden we naar de avondmarkt van chiang rai. Aangezien hij nog niet open was, hebben we eerst nog ontspannen gezeten op bankje en daarna zijn we de markt opgegaan. Is echt super leuke markt, heb aantal souvenirs gekocht daar;) rond 17:50 moesten we terug zijn bij de auto en werden we afgezet bij onze bus op busstation. Miriam en mijn bus naar singburi vertrok om 18:30. Nu was het tijd om echt afscheid te nemen na twee weken van Tho en Kan en de andere vrouwen. Heb als bedankje nog een leuk handgemaakt akhatasje gekregen!! Het was echt een super tijd die twee weken die ik niet snel zak vergeten. Wat een ongelooflijk mooie stam. Hoop echt dat ze nog lang zullen voortbestaan en wil echt nog graag keer terug komen om verder te helpen en om te zien wat ze al bereikt hebben. Ik heb in ieder geval super veel geleerd daar zowel over mezelf als over het mooie volk met hun mooie cultuur daar. Super!! Na een lange busreis van ongeveer 9 uur met wel een tussenstop om te eten kwamen we rond 3:30 aan bij de b

usstop in singburi, daar stond al een tuctuc op ons te wachten om ons naar twin house te brengen (mijn accomodatie voor twee nachten) daar was ik al 3 weken niet meer geweest (alleen na mijn introductieweek 1 dag;)), maar heb het ook niet gemist, veel te veel mensen, super druk:p blij dat ik er maar even ben. Maargoed daar kwamen we rond 4uur aan. Nog even op wifi gezeten en toen zijn miriam en ik naar onze kamer gegaan, lagen toevallig op zelfde kamer en gelukkig was er niemand anders op de kamer die nacht dus konden gewoon licht aan doen en onze spullen zoeken en toen lekker even slapen,was kapot ondanks dat ik ook wel in de bus geslapen had. Zondagochtend werd ik wakker met nog steeds rotgevoel in mijn maag en wist nog steeds niet wat ik ermee moest. Om 10 uur ben ik gaan ontbijten en even later kwam toevallig phil de programma coördinator en heb ik voorgelegd wat er speelde met mijn maag en hij vroeg of ik naar de dokter wilde en dat wilde ik wel voor de zekerheid. Dus hij gebeld en ongeveer na 45min werd ik opgehaald door andere thaise coördinator van greenway organisatie die meeging naar de dokter. Ben blij dat ik gegaan ben, heb veel medicijnen gekregen voor allerlei dingen maar waarschijnlijk bacterie in de darmen door het eten of iets. De rest van de zondag heb ik ontspannen en mijn tas uitgezocht en heringepakt omdat ik maandag vertrok naar mijn laatste avontuur in Thailand! The Buddism Week! Mijn 5e en laatste week Thailand alweer! Mijn volgende blog zal dan ook g

aan over mijn laatste project: Busddism Week! Daar hoop ik wat innerlijke rust te vinden en meer te leren over het boedisme en de leefwijze van de monniken en mensen met dit geloof!

Veel liefs uit Wang Nam Kiao (waar ik nu zit voor mijn laatste week Thailand) en tot snel allemaal!!

Reacties

Reacties

Jasper

Hè schat,

Wat een leuk en lang verhaal weer, uiteindelijk toch gelukt om hem online te zetten! Je hebt er 2 super mooie weken opzitten bij de ahka stam, echt gaaf lijkt me om zo'n leefwijze mee te maken en te zien hoe zwaar het ook zou kunnen zijn in je leven, zware klussen en zware dingen tillen in die temperaturen is niet niks.
Je zei dat je graag keer terug zou gaan, ik zou graag met je mee gaan lijkt me erg indrukwekkend en heel leuk om zelf ook een handje te kunnen helpen.
Gelukkig hebben de medicijnen van de dokter geholpen en ben je weer opgeknapt.. Toch niet fijn als je zo ver weg bent en je bent niet lekker.. (Kon helaas weinig op dat moment voor je doen ;))
Ondertussen zit je boedisme week er ook al weer bijna op. Dus bij deze alvast een goede reis en doe voorzichtig richting Cambodja.
Zie graag je blog verschijnen over de boedisme week, ben benieuwd naar jouw verhaal.

Spreek je snel weer lief,
Fijne dag nog vandaag!
Kus!

Margriet

Hallo Melissa,

Wat een belevenis zeg. Wat maak jij een hoop mooie dingen mee. Alleen jammer voor jou dat je niet lekker was. Maar ik las in Jaspers verhaal dat je gelukkig alweer opgeknapt bent.
Ik kijk weer uit naar je volgend avontuur bij de Boedisten.
Geniet daarvan!!!!????
Groetjes

margaret

Hoi lieverd

Wat een mooi verhaal weer,en dan lees ik dingen die jij doet en dan denk ik woh wat gaaf ze doet het toch maar even geweldig.Ik ben ook blij dat je je weer goed voelt en je maag niet meer van streek is,en je vandaag lekker patat en een broodje hamburger hebt gegeten gelukkig even wat anders dan rijst.Nu de reis na Cambodja en daar nieuwe ervaringen op doen,maar we krijgen nog een blog van deze week kijk er weer na uit goeie reis liefs hou van je mam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!