Melissa in Thailand en Cambodja!

Hilltribe project Week 1!

Lieve allemaal,

Na twee weken eindelijk weer een blog vanuit Thailand, sorry dat het zolang geduurd heeft maar dat kwam doordat ik beetje ziek geworden was/ben. Maar hoop dat jullie alsnog genieten van mijn blog ondanks dat het alweer tijdje geleden is dat ik het heb meegemaakt;)

Maandagmorgen 10 november was het zover, tijd voor en nieuw avontuur. Rond 7:15 checkte ik uit in mijn hotel en met mijn backpack op onderweg naar het busstation. Daar aangekomen zag ik een meisje zitten wat ik al kende van de introductieweek en wist dat ook het hilltribe project ging doen (zo heet het project wat ik twee weken ga doen). Dus daar liep ik op af en begroette haar en de 3 andere meiden die bij haar zaten en ook mee gingen. Rond 8 uur werden we opgehaald door Tho (dat is 1 van de 2 projectcoƶrdinatoren) en een noors meisje wat al een week daar verbleven had. We waren nu met 6 en de groep voor de week zou bestaan uit 10. We hebben even gewacht en zijn toen naar andere busstation gereden in chengrai aangezien er twee zijn. En ja hoor op het andere busstation zaten de overige 4 personen. Onze groep bestaat uit 9 meiden en 1 jongen. Nu we compleet waren konden we eindelijk op weg naar akha village ( dat is een thaise stam in de bergen in het noorden van Thailand). Het was ongeveer 1,5 uur rijden vanaf chengrai. Na ongeveer een uur rijden stopte we op een ongelofelijke plek in de bergen met uitzicht op een prachtig meer waar we gingen ontbijten. Na voldaan te zijn reden we verder, moesten nog ongeveer half uurtje rijden meer de bergen in. Na nog 1 kleine stop op een super mooi uitzicht punt voor een groepsfoto reden we door naar akha village. Toen we het dorp binnen reden kwam er een man helemaal blij aangerend en begon van alles te roepen en zeggen in akha taal om

ons welkom te heten (deze oudere man werd happy man genoemd, omdat hij altijd vrolijk is en graag drinkt;)) hij rende onze truck achterna tot we stopte bij het kamp voor de vrijwilligers. Daar uitgestapt kregen we kleine rondleiding op het kamp(alles op dit kamp, de hutjes waarin we slapen,toiletten etc is allemaal gebouwd door vrijwilligers) daarna werden de slaapplaatsen verdeeld. Ik sliep met een noorse en nederlandse in een hutje (accomodatie) de jongen alleen in een hutje en de overige 6 meiden in een iets groter hutje (accomodatie). Toen hadden we even paar uurtjes de tijd om even powernap te doen en je spullen neer te zetten, klamboe op te hangen etc. Om 14:30 uur was het verzamelen bij de gezamenlijke ruimte waar we ook eten of gezellig samen zitten. Daar kwam kan (de andere vrouwlijke programma coƶrdinator) zich voorstellen en ging met ons het akha dorp in om een rondleiding te geven. Tijdens de rondleiding werd er van alles vertelt en uitgelegd over de leefwijze en rituelen etc in dit dorp. Nadat we rond 17:30 terug waren op het kamp hadden we even wat vrije tijd en gingen we rond 18:30 dineren. Na het eten hadden we soort van meeting om te overleggen wat we deze week allemaal wilde doen. Daar waren we redelijk snel uit nadat ze aantal dingen hadden vertelt wat we konden doen;) ook moest er overlegt worden wie per dag zouden helpen met koken, afwassen en schoonmaken van de toiletten (per klusje 2 personen per dag). Nadat dat allemaal genoteerd stond op het witte bord in

de gezamenlijke ruimte dronken we nog wat warms en gingen we allemaal op tijd naar bed omdat iedereen best moe was en de volgende dag zouden we al onze krachten nodig hebben. Dinsdagochtend om 8 uur gingen we ontbijten (heerlijk pannenkoeken met banaan erin) en moesten we om 9 uur klaar zijn om te vertrekken. Onze groep werd in tweeƫn gedeeld, 5 om 5. Helft ging met tho mee en andere helft met kan. Achterin een truck met gereedschap en 2 zakken cement gingen we samen met tho op pad naar een plek in akha village waar we aan het werk gingen. We waren op een plek waar ze soort van medisch centrum achtig iets willen maken met planten en andere dingen die genezend werken, maar omdat de dieren die planten etc. opeten willen ze er soort van schutting omheen bouwen en daar zijn wij mee begonnen. Eerst moesten we markeren waar er kuilen van 0,5m diep moesten komen en daarna begonnen we met gereedschappen kuilen te graven, moet zeggen dat dat geen makkelijke klus is met 35graden midden in de zon. Even later kwam ook de andere helft van de groep die zakken zand hadden gehaald die nodig waren voor het maken van cement. Terwijl wij bezig waren met kuilen graven, gingen hun het cement maken. Toen de kuilen diep genoeg waren konden we de palen erin zetten en met cement vastzetten. Met een waterpas konden we ze recht zetten en met houtstokken ertegen aan zodat ze zouden blijven staan tot cement droog is. Rond 12 uur gingen we even terug naar het kamp voor lunch en powernap en daarna gingen we

weer terug om het af te maken, tenminste in hoeverre het kon met de materialen die ze op dat moment hadden. Na dit zware werk was iedereen uitgeput en bezweet, heb er zelf twee erge blaren in mijn hand door gekregen. Aangezien iedereen graag wilde afkoelen zijn we even snel langs het kamp gegaan om bikini etc. op te halen en zijn we naar het prachtige meer gegaan waar we maandag ontbeten hebben om een verfrissende duik te nemen. Na uurtje ongeveer en omgekleed weer te zijn zijn we naar de avondmarkt geweest die zich in de rijrichting van de stad chengrai bevondt. Op deze markt kregen we bij een kraampje een shotje whiskey om te proeven en een kleine worm. Ik moet zeggen dat het echt lekker was hoe de worm bereid was, beetje zoet. Weer nieuwe ervaring wat ik nooit had gedacht te doen, een insect eten;) na 1,5 rondgelopen te hebben op de markt zijn we teruggereden naar het kamp en gingen we binnen 10 minuten dineren. Na het eten kregen we eerst nog akha taalles om wat woorden als hallo en mijn naam is te leren en daarna maakte we voor het eerst kennis met happy water. Dit is een fles drank en daar zit van alles in (durf niet precies te zeggen wat, maar volgens mij wat bepaalde vruchten enzo van hier) het zag er in ieder geval heel apart uit. Niemand durfde te beginnen dus werd er gewoon shotje ingeschonken voor 2 en gegeven. De eerste twee vonden het al niet lekker en toen moest de rest nog. Uiteindelijk heeft iedereen het wel geprobeerd maar reacties waren bijna allemaal hetzelfde, het was sterk en enorme nasmaak. Daarna zijn we overgegaan op shotjes hong tong, een

whiskey soort volgens mij. Na een leuke en gezellige avond wat redelijk laat werd ging ik naar bed. De volgende ochtend was het om 8 uur weer ontbijt en moesten we om 9 uur verzamelen voor de jungletrekking die we gingen doen. Voor we vertrokken moest iedereen een zakje rijst, een stuk fruit en een lege fles meenemen in zijn tas om te koken in de jungle. Verder natuurlijk ook wel volle fles water om te drinken;) verder moesten een aantal van ons soort van speciaal mes omdoen om mee te nemen de jungle in voor het maken van dingen in de jungle. Niemand wilde dat, dus zei ik als eerste dat ik het wel deed en volgde er meer. Toen we klaar waren om te vertrekken en nog even een groepsfoto maakte haalde iemand het mes er even uit maar onwetend dat diegene naast hem met haar hand zwaaide en dus een snee had daardoor en bloedde, het begon dus al goed. Nadat de wond behandelt was en de groepsfoto gemaakt was vertrokken we in de truck naar het begin van de trekking. Bij het begin aten we wat bananen uit de bananenboom en begonnen we aan de trekking. Na ongeveer 2 tot 3 uur lopen door de bergen op en af en door wat bosachtige gebieden was het lunchtijd middenin de jungle. Van bamboe werden mokken, soort schalen en chopsticks gemaakt, alles wat nodig was om te eten. Er werd verder vuur gemaakt, water gekookt en fruit gesneden. Het was heel bijzonder om zon lunch mee te maken en echt dingen moeten vinden in de natuur om te gebruiken. Na de lunch verzamelde we alles weer en gingen we verder

met de trekking. Moesten nog ongeveer 3 uurtjes lopen naar het punt waar we werden opgehaald. Er zaten nog behoorlijk pittige stukken tussen, steile rotsen op en af etc. Bijna aangekomen bij het einde van de trekking glijd ik uit over wat stenen naar beneden en klapt mijn voet dubbel, probeerde meteen weer op te staan en zei dat het wel goed ging, alleen toen ik erop ging staan deed het meer pijn dan verwacht. Gelukkig was het nog maar ongeveer 15min lopen naar het einde en daar ben ik dan ook rustig heen gelopen. Aan het einde van de route werden we opgehaald door Tho onze projectleider. Hij had wat lekkers bij voor te snacken en wat koude blikjes drinken, daar waren we echt aan toe! Nu vertrokken we naar een echte thaise hot spa om heerlijk bij te komen en ontspannen in een bad van rond de 60 graden was het als ik me niet vergis. Je kon er koud water bij mengen als je te heet vond, maar ik vond het echt heerlijk en het hielp ook redelijk voor mijn voet. Nadat iedereen weer heerlijk fris en fruitig was vertrokken we weer naar het kamp om te gaan dineren. Daarna nog even gezellig wat gekletst en toen ben ik redelijk op tijd gaan slapen. De volgende morgen op donderdag hadden we al om 7:30 ontbijt en vertrokken we rond 8:30 naar een lokale akha school die zich op 1,5 uur rijden van het kamp bevond, beetje in the mittle of nowhere in de bergen, was ook geen lekker weggetje om er te komen. We werden heen en weer geslingerd in de soort van tuctuc:p

Daar aangekomen rond 10:15 werden we welkom geheten door de lerares die ons had uitgenodigd daar te komen. Ze gaf ons korte rondleiding over waar alles was op het terrein en liet ons zien waar we die nacht zouden slapen. Dit was in een ruimte waar ze 10 matjes naast elkaar hadden gelegd met kussentje en dekentje, zag er super leuk uit;) na korte opfris pauze verzamelde we allemaal weer en gingen we in 2 groepjes van 3 en 1 van 4 lesgeven in engels aan de kinderen. Ik zat in groepje van 4 en gaven les aan de jongere kinderen van 7/8 jaar. Dit was een hele uitdaging omdat ze niet echt engels verstaan maar gelukkig hadden we de lerares nog die de dingen kon uitleggen wat we wilden doen. We hebben ze onder andere geleerd zich voor te stellen, van 1 tot 20 te tellen, wat kleurem en wat plaatjes. Na ongeveer 1,5 uur lesgeven was het tijd voor lunch met aantal leerkrachten van de school, daarna tijd voor korte powernap om vervolgens weer in dezelfde groepjes 1,5 uur les te geven, alleen aan andere klas, deze kinderen waren tussen 10 en 14 jaar. Om 14:30 was de school uit en gingen we samen met de leerlingen van de school thaise spelletjes/sporten doen. Dit was erg grappig en leuk om te doen samen met de leerlingen van de school. Na dit hadden we wat vrije tijd om ons op te frissen, om te kleden etc. Want ron 18:30 was er een optreden van de studenten speciaal voor ons gemaakt, in echte traditionele akha kleding, daarna gingen wij de maqarena voor hen dansen. Daarna gaven wij de

Studenten wat snoep,balonnen en andere kleinigheden en op het einde moesten wij tienen op een rij gaan staan en kregen we allemaal een handgemaakt akha tasje en armbandje. Super! Daarna was het voor de studenten bedtijd en voor ons tijd om te dineren. Na het eten hebben we nog even rond een kampvuur gezeten met zijn allen en ben ik samen met twee andere meiden op tijd naar bed gegaan. De volgende ochtend hebben we eerst om 7:30 uur nog ontbeten op de school en vertrokken we rond 8:30 na uitgezwaaid te worden door de studenten naar een andere lokale school. Hier hadden ze meerdere klassen dus moesten er twee alleen lesgeven en de rest per tweetal. Ik was samen met een meisje uit belgie en mochten 1,5 uur lesgeven. We hebben wat basis dingen gedaan en aangeleerd en een tekenspelletje op het bord. De tijd vloog voorbij en voordat we het wisten was het weer lunchtijd. Na heerlijk geluncht te hebben met de leerkrachten vertrokken we naar een lokale markt om ingrediƫnten te kopen voor het gerecht wat je die avond ging maken ( iedereen per land moest iets koken wat echt typisch eten uit het land is) gelukkig was ik samen met ander Nederlands meisje en konden we samen koken. Wij hadden gekozen voor hutspot aangezien we de ingrediƫnten voor dat gerecht nog wel konden vinden in thailand:p (hadden het alleen allebei nog nooit gemaakt;)) nadat iedereen alles had gingen we terug naar het kamp. Hier had iedereen tijd om even te douchen en op te frissen en als je wou mocht je ook beginnen me

t koken aangezien we met veel waren en er natuurlijk niet zoveel aan materiaal is. Wij waren dan ook redelijk op tijd begonnen aangezien de aardappelen best tijdje moeten koken. Aangezien de thaise keuken heel anders is doe je er wel langer over dan normaal, denk dat we er zo'n 1,5 uur mee bezig zijn geweest, maar moet zeggen dat het echt goed gelukt is voor een eerste keer;) nadat we het neer hadden gezet hadden we nog tijd om ons optreden voor te bereiden want ieder land moest ook optreden doen uit eigen land. Wij hadden gekozen om lied van nick en simon te zingen omdat we even niks wisten. Nadat iedereen klaar was begon om 18:30 de afscheidsceremonie. Er waren ongeveer 10 lokale akha mensen in traditionele kleding en die zaten in een rondje aan een kleine tafel en wij moesten in volgorde gaan zitten van oud naar jong omdat ze in hun cultuur respect hebben voor de oudere (toen voelde ik me wel beetje oud aangezien ik als derde was:p) eerst mochten we 1 voor 1 iets vertellen over wat we van de week vonden en of we nog tips etc hadden. Daarna begon het officiƫle gedeelte. Moesten 1 voor 1 in het midden tussen de lokale akha mensen op de knieƫn zitten en moest je je twee handen op elkaar houden en legde ze er rijst met ei in wat je zo moest opeten, daarna shotje happy water en shotje groene thee en allemaal met je twee handen op elkaar. Daarna moest je met je hand naar elk van de 10 personen en deden ze een touwtje om en deden ze een wens voor je of wenste ze je iets toe.

Ook kreeg je een gekookt ei die je moest opeten als je het dorp voor lange tijd verlaat (de volgende dag dus) voor goed geluk en positieve energie, aangezien ik nog een week bleef kreeg ik nog geen ei. Nadat iedereen de ceremonie had gehad moesten we per land naar voren komen met je gerecht om te vertellen wat je had gemaakt en moest je zelf eerst een hap nemen en daarna namen hun een hap. Ze vonden de hutspot erg lekker;) daarna was het eindelijk tijd om met zijn allen te eten. Er was ook typisch akha eten zoals curry en noodles etc. Het was allemaal super lekker. Na het eten hebben we samen met de akha mensen gedanst, hun traditionele dansen en daarna was het de beurt aan ons om per land een optreden te doen. Dit was erg grappig en leuk. Als laatste mochten we met de akha mensen op de foto en daarna gingen hen weer naar huis. Na nog beetje gezeten te hebben met de groep, wat kletsen en facebook uitwisselen was het tijd voor de laatste nacht voor deze week in het kamp! Zaterdagochtend hadden we om 8:30 ontbijt en vertrokken we om 9:30 vanuit het kamp naar chiang rai. Het was tijd om afscheid te nemen van het kamp voor de overige 9 want ik kom maandag terug;) met alle tassen in de tuctuc was het tijd om te gaan! Net buiten de poort van akha village stopte we even zodat iedereen zijn ei kon opeten en was het hoofdstuk voor hen afgesloten. Aangekomen in chiang rai zijn we eerst naar een waterval geweest, was ongeveer een wandeling van 40min heen en ook weer 40min terug. Was super gaaf om te zien.

Sommige hebben nog even gezwommen, ikzelf niet. Nadat we weer terug waren bij de tuctuc gingen we op weg naar the white temple. Toen we daar aankwamen wisten we niet wat we zagen. Super mooie tempel, helemaal wit. Indrukwekkend om te zien. Voor de thaise mensen is het de hemel. Daarna was het tijd voor lunch bij een gezellig restaurantje, heerlijk noodles. Na het buikje weer gevuld te hebben was het tijd voor black house. De naam zegt het al daar is alles zwart en negatieve energie en veel botten van dieren. Dit zien ze als de hel. Ook heel indrukwekkend om te zien. Na nog even bij een avondmarkt te zijn geweest was het tijd om naar de bushalte te gaan. Iedereen vertrok weer naar singburi, het was tijd om afscheid te nemen van iedereen aangezien ik in chiang rai bleef. De bus vertrok en ik sprak nog even af met de projectleider hoelaat ik maandag weer op dit busstation moest zijn. Daarna was voor mij tijd om naar hotel te gaan wat mijn lieve vriend weer voor me geboekt had (zelfde hotel waar ik weekend ervoor ook verbleef) daar heb ik 2 nachten geslapen en heb weinig gedaan, even lekker uitgerust en op zondag veel met jasper geskyped omdat het zijn verjaardag was en ik er helaas niet bij kon zijn :(

In mijn volgende blog vertel ik jullie over mijn 2e week bij de thaise stam in het noorden. Het is super daar, lieve mensen, je komt thuis in warm bad, je wordt soort van opgenomen in nieuwe familie. Heel indrukwekkend om te zien hoe hard ze ook moeten werken, nooit klagen ze en zijn altijd blij. Top stam de akha mensen met eigen cultuur en taal en hoop echt dat ze door hulp van vrijwilligers nog lang kunnen voort bestaan en niet weg vervaagt want dat zou echt zonde zijn!

Veel liefs uit Thailand en tot snel allemaal!!

Jasper

He liefje,

Weer echt een top verhaal erg leuk om te lezen wat je mee maakt. Hopelijk voel je je snel weer beter en kan je er weer vol goede moed tegenaan!
Mooi project en leuk om zo'n locale stam een handje te kunnen helpen.
Geloof graag dat het een zware klus was die schutting maken in die temperaturen logisch dat je er dan ook blaren aan overhoud, hopelijk zijn die nu ook al weg getrokken.
Ik kijk uit naar je volgende verhaal!
Zou graag met je mee zijn gegaan, hele gave ervaring!
Spreek je snel weer schat!
X

margaret

Hoi lieverd ondanks dat je ziek bent ben ik toch blij met dit blog.Ik weet natuurlijk dat je veel meemaakt,maar het is zo leuk om te lezen hoe jij dit beleeft geweldig.Ik geniet altijd van je verhaal,ik hoop dat je snel weer wat opknapt en deze week weer kunt genieten van nieuwe ervaringen.liefs xxx gr mam

Maarten

He mop,
weer een leuk verhaal.
Mooie ervaring bij zo'n stam, ben zeer benieuwd naar alle foto's met jou verhaal erbij.
Geniet de komende week van de innerlijke rust en sterk wat aan, veel drinken :)

liefs xxx

Richard & Marcella

Ha Melissa,

Dat was inderdaad alweer een tijdje geleden dat je wat gepost had. Wat maak jij veel mee daar en wat zal je hier nog lang van genieten dat je dit hebt gedaan. Wie had ooit gedacht dat jij met cement en betonnen schuttingpalen in de weer zou zijn gegaan:p

Verder vinden wij de combinatie heel leuk van de verhalen met de foto's. De Hemel en de Hel zijn echt wel indrukwekkend, tof dat je die ook hebt geĆ¼pload.
Je komt zo te lezen ook wel aan je beweging, wat een afstanden leg jij af. 80 minuutjes wandelen voor een waterval, haha. Bergje op, bergje af. Denk dat je topfit weer thuis komt.

Succes de komende week en zorg ervoor dat je snel weer helemaal hersteld bent!

Tot de volgende blog!

Groetjes Richard & Marcella