Melissa in Thailand en Cambodja!

Het gibbonproject!

Maandagmorgen na paar uurtjes slapen was het dan zover, mijn eerste dag bij het gibbonproject. Aangezien de eigeneresse pharanee genaamd even van het terrein af was naar de stad werden we opgewacht door een vrijwilligster genaamd Natascha (zij was hier voor de 2e week). Pharanee had haar gevraagd ons een korte rondleiding te geven over highland farm. We begonnen in het huis van pharanee,waar we elke dag ontbijten,lunchen en dineren. We begonnen nu dan ook even met een snel ontbijtje,wat toast met beleg en kop thee. Daarna begon de rondleiding met eerst achterthuis waar 2 kleine gibbons in soort van kooi zaten, super schattig en leuke beestjes. Verder had ze ook nog kooi met vogeltjes in de achtertuin. De rondleiding ging verder. Op highland farm zijn niet alleen gibbons, namelijk ook apen, 1 bruine beer, 2 jackals, 2 honden, aantal katten, kalkoenen, kippen, schildpadden etc. Voordat de rondleiding begon moesten we weten dat als we bij de gibbons liepen dat we altijd een armlengte afstand moesten houden,aangezien gibbons hele lange armen hebben en je beet kunnen pakken (aangezien het snelle en sterke beesten zijn moet je goed oppassen). Na deze uitleg werden we rondgeleid en vertelde ze in het kort wat over aantal gibbons, wie wel te vertrouwen zijn en je op armlengte afstand kunt aaien en bij wie je moest oppassen, sommige lijken ook heel lief en gaan zo zitten dat ze geaaid willen worden, maar zodra je ze dan gaat aaien draaien ze zich om en pakken ze je hard beet met hun armen.

Gelukkig heb ik dit niet meegemaakt, nadat we langs de gibbons,de apen en andere beesten waren geweest en weer terug bij de ingang waren was inmiddels de eigenaresse pharanee weer terug en kregen we nog korte rondleiding van haar. Indrukwekkend om te zien hoe de gibbons op haar reageren, net als een moederfiguur voor ze. De gibbons zijn ook goed in lawaai maken, meestal als er 1 begint te zingen (zo noemen ze het geluid wat een gibbon maakt) doet de rest mee en gaan ze tekeer als een malle. Rond 12 uur was het tijd voor lunch, toast met gebakken ei kregen we. Heerlijk;) daarna hadden we tot 14:30 vrije tijd waarin je kan rondlopen tussen de gibbons, gewoon ontspannen, je was doen, foto's maken etc. Om 14:30 moesten we ons melden bij de buiten keuken waar het eten van de gibbons/apen wordt klaargemaakt. We moesten verschillende soorten groenten en fruit snijden en verdelen over de bakjes. Toen mochten we meelopen met de thaise medewerkers om het eten aan de gibbons en apen te geven, nog even de keuken opruimen en schoonmaken en rond 15:30 waren we helemaal klaar en waren we voor de rest van de dag klaar. We hadden deze week alleen wifi in het huis van pharanee van 16 tot 19 waarvan om 17:30 we elke dag dineerde met ons groepje van 6 vrijwilligers samen met pharanee. Toen ik op wifi ging in de eetkamer van het huis kwamen de twee kleine gibbons binnen en liepen vrij rond. 1 van de 2 (julie) kwam elke keer naar beneden en swingde de hele kamer door en brak alles af;):p

Super schattig en lief. Na het eten wat meestal om 18:30 was gingen we nog even op wifi en beetje kletsen en rond 19 of 20uur gingen we naar ruimte onder onze accomodatie wat ingericht was als filmkamer om met zijn allen film te kijken en daarna was het tijd om naar bed te gaan. De dinsdag tot en met vrijdag zag er ongeveer hetzelfde uit. Om 7 uur melden in de keuken buiten om het ontbijt voor de gibbons klaar te maken en te brengen, daarna zelf ontbijten, dan om de hokken van alle beesten schoon te maken. Meestal waren we om 10 uur hiermee klaar en hadden we vrije tijd tot 14:30, met om 12uur lunch. Op de dinsdag nam pharanee ons mee naar een marktje waar we als we wouden iets konden kopen. We kochten allemaal een zak popcorn voor tijdens de film die avond, daarna gingen we lunchen bij een leuk,klein restaurantje buiten. Was super lekker, kregen rijstnoedels. Daarna was tijd om terug te gaan naar highland farm om weer aan het werk te gaan om 14:30. De woensdag en donderdag hebben we helaas veel regen gehad de hele dag. Waardoor we in onze vrije tijd weinig deden,tot op gegeven moment 1 van ons boven bij de accommodatie kwam met wasana (een lief klein aapje,super schattig) daar mochten we mee spelen,eten geven etc. Totdat we zelf weer aan het werk moesten. De tijd vloog daardoor voorbij. Donderdag gingen 2 meiden van de groep alweer terug naar singburi en waren we nog maar met 4, vrijdagochtend vertrok er nog 1 naar chiang mai voor weekend en waren we de laatste dag maar met zijn drieën en moesten we dus iets harder werken:p

wat opzich wel fijn was, want ging de tijd ook weer sneller. Vrijdagavond was mijn laatste avond, de andere 2 meiden bleven nog een week. Met zijn drieën nog film gekeken en toen heb ik mijn backpack ingepakt en ben ik lekker gaan slapen aangezien ik zaterdag er weer vroeg uit moest. Zaterdagochtend was het tijd om te vertrekken van het gibbonproject. Om 6:30 ongeveer werd ik door pharanee weggebracht naar busstation mae sot,waar om 8 uur mijn bus naar chiang rai zou vertrekken(noorden van Thailand), waar ik het weekend verblijf en maandagochtend om 8 uur wordt opgehaald van busstation chiang rai om naar mijn volgende project gebracht te worden: het hilltribe project, dit is bij een echte thaise stam in noorden van Thailand. Daar verblijf ik twee weken en is nauwelijks tot geen wifi, dus mijn volgende blog wordt dan ook pas volgend weekend of zelfs dat weekend erna;) pharanee heeft me op de goede bus gezet en toen was het tijd om afscheid van haar en de andere 2 te nemen. Heb leuke week gehad en was echt super lekker eten elke dag! Ze zei dat ik maar snel nog keer moest komen. Na een lange busreis van ongeveer 8 uur met enkele tussenstops kwam ik rond 16 uur aan op busstation chiang rai terminal 2 (aangezien er twee busstations in chiang rai zijn,maar bij deze wordt ik maandag opgehaald).

Daar op busstation ben ik gaan vragen waar het hotel is wat mijn lieve vriendje jasper voor me geboekt heeft. Werd door de een doorverwezen naar een ander en die verwees me naar iemand die ik moest volgen. De thaise man pakte zijn scooter en ik moest achterop stappen met mijn backpack en al. Na ongeveer 5 minuten stond ik voor het hotel voor 40 baht en ging ik inchecken. Hele aardige mensen hier en heb super mooie kamer, lekker groot. Heb weekend weinig gedaan behalve uitrusten en veel geskyped met thuisfront en wat kleine inkopen gedaan. Ga nu zo lekker slapen, morgen weer vroeg op voor een nieuw avontuur voor twee weken...

Mijn volgende blog vertel ik jullie alles over de Thaise stam in het noorden..

Liefs uit chiang rai en tot snel allemaal!

Reacties

Reacties

Jasper

He schat,

weer een leuk verhaal en wat heb je toch weer een hoop meegemaakt in een week tijd. ben benieuwd hoe de komende 2 weken je bevallen. maar aan het programma te zien en de verhalen te horen zal dat helemaal goed komen.
Vind het echt stoer dat je deze reis bent gaan doen al mis ik je wel. gelukkig hebben we dit weekend veel kunnen skype en is het hotel je goed bevallen.
Je hebt ook veel leuke foto's gemaakt!

Hoop je snel weer te spreken ondanks je weinig wifi hebt.

Veel plezier lief! X

Margriet

Hallo Melissa,

Alweer een leuk verhaal van jou uit Thailand. Elke keer weer een genot om te lezen.
Heel spannend dat je de komende weken naar een stam gaat. Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.

Goede reis straks en geniet van al deze mooie belevenissen!!
XX

margaret

Hoi liefje wat een mooi verhaal weer,leest zo lekker weg ondanks dat ik al veel gehoord heb van je via app en Skype blijf ik uitkijken na je verhalen.Ik hoop dat je de komende 14 dagen een mooi project hebt ga er weer lekker van genieten hou van je liefs xx

Maarten

Sa wat di

als je in de luchtvaart niet verder wil, kan je altijd nog gaan schrijven :)
Leest weer lekker weg zoals iedereen al schrijft.
Ben benieuwd hoe de stam is en welke ervaringen je daar op doet.

Veel plezier, liefs en bai bai.

Richard & Marcella

Topverhaaltje weer hoor! Leuk om te lezen hoe het je allemaal verloopt daar. Heel veel succes de komende weken en blijf foto's delen! Dit maakt de verhalen nog mooier :)

Groetjes Richard & Marcella

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!