Melissa in Thailand en Cambodja!

Buddism week!

Lieve allemaal,

Het is alweer tijd voor mijn laatste blog vanuit Thailand. Vandaag vertrek ik naar buurland Cambodja voor een nieuw avontuur, nieuw land, nieuwe cultuur, zal wel even wennen zijn;), maar nu eerst over afgelopen week, mijn laatste project in Thailand. Dat was Buddism Week!

Maandag 24 november had ik om 8 uur mijn laatste ontbijt in twin house waarna ik om 9 uur opgehaald werd voor buddism week. Na afscheid genomen te hebben van aantal vrijwilligers waar ik goed mee overweg kon gingen jennifer (uit Schotland) en ik samen met onze projectleidster van deze week, nok genaamd op weg naar wang nam khiao waar we de week verbleven. En je raad het waarschijnlijk al aan de namen te zien, zijn met zijn tweeën deze week. Daar gingen we dan op weg met onze bagage in een soort grotere tuctuc:p in eerste instantie dacht ik dat het dichtbij was, maar tegendeel bleek waar, we zaten zo'n 5 uur in de tuctuc naar onze bestemming. Tussendoor nog wel lunchpauze gehad en een drinkpauze. Maar uiteindelijk na flink doorrijden door nok kwamen we rond 15uur aan bij het resort in wang nam kiao waar we zouden verblijven 3 nachten en dan 2 nachten in een tempel. We kregen de sleutel van onze kamer en hadden wat vrije tijd tot 17uur. Zijn even rustig gaan liggen ontspannen na best pittige reis in zo'n tuctuc en hebben toen lekker warme douche gehad, daar was ik blij mee na twee weken ijskoude douche. Eindelijk:p! Om 17uur gingen we dineren en kregen we kort uitgelegd wat we allemaal

gingen doen deze week. Werd opzich rustige week met best veel vrije tijd (vond ik niet heel erg aangezien ik dan tijd had om bij te komen en aan te sterken met mijn medicijnen voor het vervolg van mijn reis;)) Na het eten hadden we rest van de avond vrij. Heb nog wat op internet gezeten en ben daarna gaan slapen. Dinsdagochtend moesten we om 8uur ontbijten en om 10uur verzamelen in de eetzaal voor begin van ons programma. Om 10uur precies vertrokken we naar een tempel dichtbij om te gaan praten met een Amerikaanse monnik die al ongeveer 6 jaar in Thailand woont. Hij zou ons uitleg geven over boedisme en zouden hem alles mogen vragen en zou dan gesprek van 1 a 2 uur worden, wij de tempel binnen en rustig zitten wachten terwijl nok de monnik gaat halen. Alleen wat blijkt nu de monnik is er niet, hij was voor werk buiten de tempel. Dit vond ik echt jammer en baalde echt want had me er zo op verheugd om een gesprek met monnik aan te gaan die begrijpt wat je zegt, wat je niet met thaise monnik hebt. Kort legde nok iets uit over de tempel en boedisme en daarna verlieten we teleurgesteld de tempel (niet echt goed begin van de week helaas:() daarna zijn we verder gereden naar een mushroomfarm, daar zagen we hoe ze allerlei soorten champignons verbouwden en in de winkel die erbij zat zag je waar champignons eigenlijk allemaal voor gebruikt worden, bizar eigenlijk en ook wel interessant. Zo zit het ook in gezichtsproducten en hebben wij een mushroom chocolade ijsje gehad. Was

erg lekker moet ik zeggen. Na de mushroomfarm zouden we nog een farm bezoeken maar die was gesloten en reden we dus in 1 keer door naar national park (soort vondelpark maar dan in Thailand;)) supermooi natuurlijk met mooie uitzichten over de bergen. Hier schoten we soort van pinda's (daar lijkt het op dan) zo ver mogelijk de lucht in terwijl je een wens deed. Na verder nog beetje rondgelopen te hebben door het park gingen we weer terug naar het resort voor lunch. Na de lunch hadden we weer vrije tijd tot 16:30. Heb maar even wat gewassen, mijn tas heringepakt en opgeruimd, even ontspannen en nog even geskyped met thuisfront. Om 16:30 verzamelden we ons om naar een locale avondmarkt te gaan, waar ze voornamelijk 2e handsspullen verkopen en heel veel vers eten. Zo vers dat ik voor het eerst ook echt dode varkenskoppen overal zag liggen voor verkoop, dit zag er echt vies uit en is ook nog best prijzig ook zo'n kop:p! Na ongeveer 40min. hadden we het marktje wel gezien en zijn we nog even langs een 7/11 gereden, dat is een soort klein supermarktje waar ze van alles hebben en zit door heel thailand. Even wat drinken en wat lekkers gekocht;) voordat we weggingen naar dit marktje kregen we nog 2e teleurstelling te verwerken, we konden deze week niet 2 nachten in de tempel verblijven en blijven hele week in resort en rijden op en neer naar tempel, die ongeveer op kwartier rijden afstand ligt. Dit had te maken met dat er een hele grote thaise groep in de tempel verbleef en die hadden alle kamers nodig.

Ik baalde wel, want was ook wel waar ik voor gekomen was om te ervaren hoe het is om 2 dagen en nachten in tempel door te brengen, maar was niet anders helaas. Nadat we terug waren van de avondmarkt gingen we dineren en rest van de avond hadden we weer vrije tijd. Hele ontspannen avond met beetje internetten en op bed liggen en op tijd gaan slapen. Woensdagochtend moesten we om 6uur verzamelen in de eetruimte om te vertrekken richting tempel in witte kleding. Vlak voor de tempel kwamen we straat in waar al veel mensen langs de weg stonden in witte kleding met eten, wij parkeerden de auto hier ook en haalde eten bij het winkeltje. De bedoeling is dat we in rijtje staan en de monniken komen dan voorbij en die geef je dan eten of drinken, met rijst geef je elke monnik een beetje in hun schaal (ben even de naam kwijt hoe het heet waar de monniken dan mee komen) en met drinken en zakjes eten etc. geef je elk item aan andere monnik. Het geven van dit eten moet altijd gebeuren op blote voeten. Het was leuk en interessant om mee te maken hoe zo'n ritueel van de monniken en de boedisten gaat. Na dit ritueel gaat al het eten wat verzameld is naar de tempel. Nadat alle monniken langs waren geweest en onze items en bakje rijst leeg waren, stapte we de auto in en reden naar de tempel. Daar moesten we tot ongeveer 8:30 wachten tot de soort van lezing door de monnik begon in het thais wel. We wachten onder het genot van een warme chocolademelk. Rond 8:00 gingen we de ruimte in voor de lezing, liepen

de trap op,deden onze schoenen /slippers uit en liepen de ruimte in en zochten een plaatsje op een kussentje op de grond. Altijd als je ruimte in tempel in komt moet je eerst op je knieën zitten en drie keer voorover buigen (soort van bidden), daarna mag je in kleermakerszit of met je benen naast je, maar je mag nooit met je voeten naar de boedha wijzen. Om 8:30 kwamen de monniken binnen en begon de lezing van een uur. Voordat de monniken gaan praten is het eerst gezamenlijk weer drie keer buigen;) na een uur na thais te hebben geluisterd en niks begrepen te hebben (nok legde later nog wel in kort in het engels uit wat er verteld was) volgden we de monniken naar het ontbijt, althans de monniken nemen de linkertrap en wij moesten de rechtertrap. Alle eten wat die ochtend verzameld was stond in soort van buffetvorm in kantine van de tempel klaar. Nadat de monniken hun eten hadden was het onze buurt, in een lange rij kon je alle soorten thais eten en drinken pakken wat je wilde. (Van rijst,noodles,vers fruit,toetjes,tot aan pakjes drinken etc.) Officieel is het de bedoeling dat je na deze maaltijd rest van de dag niet meer eet, monniken eten maar 1,hoogstens 2keer per dag. Dit doen ze om hun lichaam te reinigen etc. Nadat we onze bordjes leeggegeten hadden en zelf onze bordjes hadden afgewassen gingen we nog even rondje lopen over het gebied van de tempel waar we anders zouden overnachten etc. Na een kort rondje vertrokken we weer naar het resort.

Rest van de dag tot 18uur hadden we weer vrije tijd en zouden we weer naar de tempel moeten. Nok vroeg of we het zouden volhouden niks eten of dat we wel diner wouden. Jennifer en ik kozen allebei voor wel avondeten, dus konden we om 17uur avondeten. Dit ook omdat jennifer beetje ziek aan het worden was, koutje gevat denk ik (keelpijn,hoesten,loopneus,hoofdpijn etc.) En medicijnen gekregen had van apotheek waar we op terugweg vanaf tempel langs waren geweest. Dat moest ingenomen worden tijdens eten. Maar als dat niet het geval was geweest had ik ook willen eten. Zou niet hele dag volhouden op ontbijt hier, maargoed we hadden eerst nog hele dag. Beetje opgeruimd, ontspannen, geslapen en weer even geskyped met thuisfront. Om 17uur even dineren en vlak voor we weg moesten om 18uur begon het keihard te regenen en waren we beetje nat. Maar waren klaar om te vertrekken naar de tempel voor evening chanting and meditation. Aangekomen bij de tempel zochten we weer plekje op een kussen, op knieën zitten en drie keer buigen. Om 19:00 begon chanting ( jennifer en ik hadden boek gekregen met de tekst hoe wij het moesten uitspreken/zingen met daaronder de vertaling in het engels) chanting houd in dat alle aanwezigen samen met de monniken de teksten uit het boek wat er dan ligt hardop zingt. Na chanting hadden we om 20uur meditation, 1 monnik praat door microfoon terwijl je in soort van kleermakerszit zit, rechte rug,en handen op elkaar met handpalm omhoog en door je neus in en uit ademen.

Rond 20:45 was het afgelopen en gingen we weer terug naar resort. Onderweg legde nok nog kort uit waar de monnik over vertelde met meditatie. Aangekomen in het resort was het snel tijd om te slapen, aangezien we om 3:00uur weer moesten melden voor de ochtend chanting and meditation;) na kort nachtje stond ik om 3uur klaar om naar de tempel te gaan (jennifer ging niet mee vandaag want voelde zich alleen maar slechter) dus was het nok en ik die samen op donderdagmorgen naar de tempel gingen. We kwamen daar aan,zochten een plaatsje en buigde 3 keer en mediteerde tot om 4uur de chanting begon tot 5 uur, daarna kun je normaal even weer naar bed als je in de tempel verblijft maar wij niet. Wij gingen naar het winkeltje aan de straat waar elke ochtend het eten aan de monniken wordt gegeven om daar te wachten tot 6 uur. Heb warme chocolademelk gedronken en met jasper geappt, zo ging de tijd toch wat sneller voorbij. Nok hielp de winkel met klaarmaken van eten en om 6 uur mocht ik aan de straat gaan zitten alvast achter ons tafeltje. Aangezien ik de enigste witte in de hele straat was werd ik steeds aangekeken tot iemand me vroeg waar ik vandaan kwam en of ik thais sprak en toen begon het, ineens wilde ze allemaal met me op de foto, de een na de ander kwam. Voelde me net een beroemdheid, dacht wat gebeurt me nu en ze waren er nog super dankbaar ook dat ik dat wilde doen. Eindelijk kwam nok naast me zitten toen ze klaar was. Om 6:30 begon het eten geven ritueel weer.

Alleen waren we nu met zijn tweetjes in plaats van met zijn drieën. Nadat het ritueel klaar was wilde ik beetje helpen opruimen door krukjes te stapelen etc maar toen de eigenaresse van de winkel het zag zei ze dat het niet hoefde maar dat ze het heel lief vond. Daarna lieten we bij de winkel ontbijt voor ons maken wat we meenamen, ook portie voor Jennifer natuurlijk. Weer bij resort aangekomen had ik best honger en gingen we eten, had nog nooit zo'n zin in rijst als die morgen. Had het ook zo op kip met rijst, heerlijk. De rest van de dag was vrij tot 18:00 weer voor avond chanting en meditation. Heb geprobeerd even te slapen maar lukte niet en toen ben ik bezig gegaan met blog van vorige week, tijd vloog voorbij toen. Nog even met jasper gesproken, helaas lag internet eruit dus konden niet skypen. Toen heb ik rondje gelopen op resort en foto's gemaakt. Daarna nadat ik nok nog tegenkwam die vroeg of ik wat wilde eten of om 17uur, ik koos voor laatste en weer op de kamer was begon het opeens met bakken uit de lucht te regenen. Toen heb ik wel even heerlijk 1,5 uur geslapen. 17uur was het etenstijd en om 18uur vertrokken nok en ik samen weer voor avond chanting (jennifer lag ziek in bed) na de chanting zijn we weer weggegaan, dit keer geen meditatie gedaan omdat nok wat wilde halen kwa medicatie voor jennifer. Dus rond 20:30 waren we terug en ging ik mijn bedje in was kapot en had afgesproken met nok om weer naar ochtend chanting en meditation te gaan. Om 3:20 stond ik paraat en

hadden we afgesproken om te gaan, bij de tempel aangekonen waren ze al begonnen met mediteren, wij snel plekje uitgezocht, drie keer voorover gebogen en in meditatie houding gaan zitten. Om 4 uur begon de chanting tot 5 uur. Daarna zijn we teruggegaan naar resort omdat we anders weer zolang moesten wachten voor eten geven aan de monniken. Ik ben lekker mijn bedje weer ingedoken en heb tot 7:30 geslapen. Het was alweer vrijdag, laatste dag van de week van dit project en dus ook laatste dag in Thailand. Om 8 uur gingen we ontbijten en om 10uur vertrokken we voor dagje sightseeing;) jennifer ging weer mee gezellig en er was ook een jongen bij uit zweden die meeging vandaag.We begonnen deze dag in flora park, dat is een groot bloemenpark. Dat is blijkbaar iets heel populairs hier en de bloemen zijn het mooist hier in de winter;) het was wel super mooi om te zien wat ze allemaal van bloemen kunnen maken en zo kleurrijk. Na daar tijdje rondgelopen te hebben gingen we naar koffietentje met de naam a cup of love, echt grappig. Hier hebben we hele tijd heel ontspannen gezeten en aangezien ze daar wifi hadden kon ik gelukkig alsnog mijn blog en foto's van vorige week erop zetten;) hierna was het tijd voor lunch, we gingen naar zo'n thais wegrestaurant waar ze jawel een burger en patat hadden, dat heb ik dan ook gegeten, heerlijk even wat fastfood;) na de lunch zijn we na een tankstop heel stuk gereden naar khao yai national park Thailand,

toen we daar bijna waren regende het heel erg en mochten we niet naar

binnen, bleek waterval te zijn en dat is dan te gevaarlijk, wel hebben we daar uit respect een wens gedaan met wierook en bloemenketting bij de boedha gehangen. Daarna zijn we het hele stuk weer teruggereden en natuurlijk was het al snel weer droog, bij resort aangekomen wisselde we snel van auto om naar top van berg te gaan voor zonsondergang en om via soort verrekijker naar aantal stieren te kijken. Het leuke was wel op de berg waar we waren, waren ze tv opnames aan het maken met bekende thaise acteur, nok is ermee op de foto gegaan;) echt te toevallig:p Na zonsondergang en wat mooie foto's zijn we teruggegaan naar het resort, daar kregen we heerlijk macaroni te eten, heerlijk. Daarna kregen we nog evaluatieformulier die we moesten invullen over afgelopen week en zijn we naar onze kamer gegaan. Even lekker nog onder warme douche geweest en mijn backpack ingepakt. Alles is klaar voor vertrek voor mijn nieuwe avontuur: Cambodja! Ondanks aantal teleurstellingen deze week vond ik het toch leuk en leerzaam om aantal zaken van boedisme meegemaakt te hebben! Ondanks dat we veel vrije tijd hadden is de week toch voorbij gevlogen! En daardoor heb ik wel mijn rust kunnen pakken en kunnen herstellen van mijn darmbacterie/infectie, zodat ik gezond en wel verder kan met mijn reis! Dit was dan echt mijn laatste blog vanuit Thailand! De volgende is vanuit cambodja! Dus Goodbye Thailand and Hello Cambodja!!!;)

Liefs voor de laatste keer uit Thailand waar ik 5 topweken heb gehad, een

super ervaring!

Tot snel allemaal!

Reacties

Reacties

Jasper

Hè lieverd,

Klinkt weer als een leuke indrukwekkende week, helaas die 2 teleurstellingen maar ondanks dat goed vermaakt zo te horen en zoals ik je van de week paar keer sprak. Ondertussen al een echte boedist geworden of dat nog niet? ;)
Hele goede reis dit weekend en je Thailand ervaring is goed geslaagd zo te merken aan al je verhalen. Ben benieuwd wat je van Cambodja vind heb er veel goede verhalen over gehoord, dus zal vast goed komen.
Heel veel plezier en spreek je snel weer!

Ik hou van je schat! X

Margaret

Hoi lieverd

Ik kan zo genieten van je verhalen geweldig,ik ben wel blij dat je niet meer ziek bent en ondanks de teleurstellingen van deze week toch nog een hele mooie week hebt gehad.Ik weet terwijl ik dit schrijf dat je al in de laatste bus zit na Cambodja.Ik hoop ook dat je daar mooie 3 weken gaat beleven met nieuwe ervaringen.liefs mam xxx

Maarten

He mop,

leuke ervaring met chanting en meditatie.
Ben benieuwd naar alle foto's en je verhaal erbij.

Je bent net na lange reis goed aangekomen in Cambodja, dus volgen we je weer via app en blog.
Veel plezier in Cambodja.
xxx

Caroline

Hey meissie!!

Ik vind het zoo tof dat je dit allemaal doet en gelukkig dat het goed bevalt :))! De verhalen zijn echt leuk, vooral omdat we je goed kunnen volgen.
Je hebt vast een toptijd in Cambodja. Geniet ervan en heel veel plezier!!

Miss you hun!

Xxx Car

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!